sunnuntai 22. marraskuuta 2015

Chiloé

Viikko sitten oli jälleen uuden viikonloppureissun aika, johan sitä oltiin kaksi viikonloppua peräkkäin kotosalla. Kohteena oli tällä kertaa Puerto Montt, yli 1000 kilometrin päässä sijaitseva satamakaupunki eteläisemmässä Chilessä. Tai oikeastaan Puerto Montt toimi lähinnä matkan välietappina, sillä pääkohteemme oli vielä muutaman tunnin ajomatkan päässä sijaitseva Chiloén saari.

Puerto Monttin kalamarkkinoilla oli runsaasti ravintolatarjontaa. Tämä rouva huusi meille ikkunasta
että tulisimme syömään hänen ravintolaansa, ja sinnehän sitten menimmekin.
Noin 14 tunnin rattoisan bussimatkan jälkeen (nukuin lähes koko matkan) saavuimme Puerto Monttiin perjantai-iltapäivällä. Meillä oli muutama tunti luppoaikaa ennen jatkoyhteyttä, joten suuntasimme markkinoille ihailemaan käsitöitä ja meren antimia. Söimme herkulliset lohiannokset mahtavilla maisemilla ennen kuin suuntasimme takaisin bussiasemalle.

Ancud
Bussilla pääsi suoraan Puerto Monttista Ancudiin, vaikka välillä olikin lauttamatka. Levähdimme hetken hostellilla ennen kuin lähdimme tutkimaan kaupunkia. Kaupungin pääaukiolla oli esillä pieniä patsaita, joiden vieressä olevat kyltit kertoivat Chiloén saaren myyttejä. Myytit pistivät vähän naurattamaan, sillä useat niistä olivat aika seksuaalissävytteisiä ja niillä saatiin kätevästi selitettyä kiusalliset tilanteet. Esimerkiksi yksi myyteistä kertoi kääpiöstä, joka pelkällä katseellaan sai vieteltyä naisen kuin naisen. Kääpiön kohtaamisella saatiinkin sitten selitettyä, miten on tultu raskaaksi vaikka ei olla vielä naimisissa..

San Antonion linnake
Ancudista löytyy myös San Antonion linnake, joka oli Chilen toiseksi viimeinen linnake joka antautui itsenäisyystaisteluissa. Itse linnaan emme päässeet, mutta pihalla oli ihan nätti puutarha ja vanhoja tykkejä.

Seuraavana päivänä lähdimme hostellin järjestämälle pingviinikierrokselle. Ennen Chileen lähtöä päätin, että matkani aikana haluan nähdä kolme eläintä: laaman, flamingon ja pingviinin. Koska kaksi näistä toiveista oli jo täytetty Atacamassa, olin innoissani että saan bongauslistalleni vielä pingviinitkin.

Pingviinireservi sijaitsee noin 25 kilometrin päässä Ancudista. Hostellimme työntekijä kuljetti meidät sinne jeepillään, ja pysähdyimme näköalapaikoille matkalla. Itse pingviinikierros sijoittui kauniille rannalle, jossa kiersimme pingviinien asuttamia saaria moottoriveneellä.

Pingviinejä!
Pingviinit olivat yltiösöpöjä, ja katsoin niiden vaappumista haltioituneena. Emme rantautuneet yhdellekään saarista, vaan menimme veneellä sen verran lähelle kuin kulloinkin pääsi.

Pingviinireissulta palattuamme vierailimme nopeasti vielä artesaanimarkkinoilla ennen kuin lähdimme jälleen seuraavaan kohteeseen, Castroon. Olin itse asiassa suunnitellut aiemmin, että viettäisin Ancudissa kaksi yötä, mutta koska kaupunki oli kovin pieni niin päätin lähteä Castroon jo yhden yön jälkeen. Castro sijaitsee noin 1,5 tunnin päästä Ancudista ja on Chiloén saaren pääkaupunki.

Mercardito
Castroon saavuttuamme alkoi olla jo ilta, mutta suuntasimme vielä syömään ravintolaan nimeltä Mercadito. Voin suositella ravintolaa lämpimästi kaikille Castrossa vieraileville! Ravintola oli persoonallisesti sisustettu ja ruoka oli herkullista.

Castro
Sunnuntai oli viimeinen reissumme päivä, ja meillä oli aikaa Castrossa vain kello kolmeen saakka. Pyrimme saamaan päivästä kaiken mahdollisen irti, vaikka sunnuntaista johtuen melkein kaikki paikat olivatkin kiinni. Chiloé on tunnettu erikoisista kirkoistaan, joista erinomaisen näytteen voi nähdä Castrossa. Keltainen kirkko on mielenkiintoinen niin väritykseltään kuin arkkitehtuudiltansakin. Itse asiassa tuo keltainen kirkko oli yksi pääsyitäni, miksi edes halusin tulla Castroon, ja ihan yhtä siistihän se oli luonnossa kuin kuvissakin.

Palafitos
Vierailimme jälleen yhdellä artesaanimarkkinalla (ne ovat meidän kaikkien heikkoutemme, vaikka ainakin kolmasosa tavaroista onkin ihan samaa joka paikassa) ja hieman ex tempore-henkeen osallistuimme veneajelulle, joka maksoi vain 3,000 pesoa per henkilö (noin 4e). Veneajelu kierrätti meitä saarella, ja näimme näköalapaikalta saaren palafitot - talot, jotka on rakennettu pölkkyjen varaan veteen. Värikkäät talot ihastuttivat, samoin kuin noin 12-vuotias oppaamme, joka rutiinilla kertoi näkemästämme ja heitti sekaan paljon vitsejä.

Castro
Syömisen ja yleisen käveleskelyn jälkeen kello alkoikin jo lähestyä kolmea, joten oli aika hyvästellä saari. Puerto Monttissa meillä oli jälleen vajaa pari tuntia aikaa, jonka tapoimme tekemällä kävelylenkin kaupungin keskustaan. Ainakaan näin pikaisella läpileikkauksella Puerto Montt ei vaikuta kovin kauniilta tai edes kovin mielenkiintoiselta paikalta ensimmäisen päivän kalamarkkinoita lukuunottamatta, joten en suosittele viettämään paljoa aikaa siellä. Aivan lähellä on Puerto Varaksen kaupunki, josta olen kuullut paljon hyvää, joten jos Etelä-Chile kiinnostaa niin suosittelisin sitä ennemmin.

Lauttamatkalla
Puerto Montt
Edessä oli jälleen 14 tunnin bussimatka. Chiloén saaren reissu oli hyvin pikainen, ja toivon että olisin ehtinyt viettää enemmän aikaa saarella. Olisi ollut mukava nähdä enemmänkin kuuluisia kirkkoja ja vierailla kansallispuistoissa, mutta kyllä tällainen pieni viikonloppureissukin antoi jonkinlaisen tarttumapinnan. Luonto, arkkitehtuuri (kirkot ja palafitokset) sekä merellisyys ihastuttivat. Pingviinit ja keltainen kirkko olivat mulle niitä huippuhetkiä tällä reissulla, jotka korvasivat kyllä kaiken sen bussissa vietetyn ajan.